Kør-selv-ferie med tumling

For nogle ville en tur til Gardasøen i bil være et sandt mareridt.. men jeg elsker det. Jeg synes, at det er så hyggeligt (og smukt) at køre turen.

Fordele/ulemper ved kør-selv-ferie

Fordelene ved at køre frem for at flyve er, at naturen er smuk og at man egentlig selv planlægger turen. Man kan have lidt bagage med. Det gælder både turen ud, men også turen hjem. Man styrer selv musikken og man skal ikke rigtig forholde sig til andre mennesker på samme måde, som i et fly. Man skal for øvrigt heller ikke gennem en lufthavn 🙈

Ulemperne er klart muligheden for (laaange) køer. At man kan være nødt til at holde sig lææænge til den næste rasteplads. At man ikke kan rejse sig op og gå rundt, når man kører. Man får altså lidt ondt i sin popo af sådan en køretur.

Uanset hvad, så foretrækker jeg hyggen i en kør-selv-ferie – og kvalitetstiden.. (og så er det bare lidt lettere at styre en tumling i en bil frem for i en lufthavn og et fly, tænker jeg).

Sådan forløb turen

Jeg har prøvet at lave en oversigt over vores tur, så det er nemmere at danne sig et overblik over og finde inspiration.

Kør-selv-ferie med tumling - pakket bilVi pakker i IKEA-poser, fordi det gør det nemt at udnytte hele bagagerumme. Derudover er de nemme at forme, når man pakker bilen. Smukt ser det ikke ud, praktisk er det. Derudover kan de bruges til vasketøj på ferien og når man handler ind.

Afgang

• Helt praktisk, så kørte vi hjemmefra torsdag til midnat (altså natten til fredag). Efter arbejde pakkede vi bilen, så vi kun manglede vores hovedpuder. Vi gik i seng sammen med Daniel kl. 20 og stod op igen klokken 23.30. Så hoppede vi begge i bad inden afgang.
  • Daniel var mindst lige så spændt på at skulle til Italien, så det tog lige lidt tid, før han faldt i søvn i bilen igen. Vi har forsøgt at forberede ham rigtig godt ved tale om turen og fortælle, at vi ville vække ham midt om natten og at vi så skulle køre til Italien.
  • Køreturen

• Min mand er suverænt bedst til at køre langt (og om natten) af os, derfor startede han med at køre. Fordi vi kørte til midnat nåede vi langt forbi Hamborg, inden vi skiftede. Vi spiste morgenmad ved en 6-tiden – sammen med mine forældre, som vi er afsted med. Herefter tog kørte min mand videre lidt, men vi skiftede efter en lille times tid, da han mærkede trætheden. Jeg endte med at køre lidt over en time, mens min mand sov på passagersædet og min ene lillesøster underholdte Daniel på bagsædet. Efter frokost kørte min mand resten af turen til overnatningsstedet.
  • Vi kører over Schweiz for at undgå Brennerpasset, da min mor plejer at få det skidt, når de kører den vej. Derfor bliver vores tur en anelse længere end den gør gennem Østrig.
  • På førstedagen skulle vi køre ca. 1200 km. Det gjorde vi på 14.5 time, hvor vi holdte ét stop på ca. en time. Derudover en masse små stop. Der var ikke det store kø. Lidt tæt kørsel ved vejarbejde var vist det værste.Kør-selv-ferie med tumling - udsigt
  • Overnatning

• Vi overnattede i den lille by Neuenburg am Rhein på Hotel Touristik. Ganske fint hotel, der er velegnet til kør-selv-ferie – de åbner dog først klokken 16, så man kan ikke komme ind før. Vi var der klokken 14.30 og skulle bruge 1,5 time i byen, inden vi kunne komme ind. Vi booker hotel hjemmefra i god tid, så er vi sikre på at have overnatning.
  • Sidste år overnattede vi på Holiday Inn Express i Nürnberg, som var super velegnet, når man har børn med. De har nemlig et fint lille legerum, hvor de små kan få brugt noget krudt af. Eneste ulempe er, at man ikke får kørt særlig langt på første dagen. Der kørte vi også gennem Brennerpasset.
  • Dag to af køreturen

Vi kørte omkring klokken 9 og var fremme ved en 15-16-tiden. Vi holdt én pause og der var ca. en times kø ved Godthardt-tunnellen.

Dieselforbrug

• Vi tanker altid, så bilen er fuld, når vi sætter os ind i bilen derhjemme. Så skal vi ikke tanke som det første. På den sidste Circle K/ingo inden grænsen, fylder vi tanken op. Det er ca. en halv tank.
  • Derudover tankede vi 2 gange mere på vej ned. Vi har en Kia C’eed fra 2011.

Økonomi

I Schweiz skal man have en vignette, der koster 272 kr. Den gælder i hele år 2019 og er den gyldige betaling for at køre på motor- og motortrafikveje i Schweiz. Den kan enten købes hjemmefra hos FDM eller på den sidste motorvejstank inden den schweiziske grænse.

Derudover betalte vi hhv. 2,30 euro, 1,70 euro og 9,10 euro for at køre fra den schweiziske grænse til Peschiera del Garda.

Mine råd til kør-selv-ferie

• Book overnatning hjemmefra (med morgenmad).
    • Kør om natten – så undgår I kø.
    • Hav en overnatning selvom I kører om natten – så er alle nemlig veludhvilede, når I når frem til destinationen.
    • Lav “snacks-kurve” – til børnene og til de voksne.
    • Køb en vignette/andre vejmærker hjemmefra hos FDM (*og husk dem)🙈.
    • Kør omkring 1000 km på første-dagen.
    • Sørg for god underlig underholdning til børn.
    • Pak tæpper og en god hovedpude til at sove med. Jeg bruger de aflange fra IKEA.